Odbor ekonomicko-správní.

Předmět činnosti

Odbor ekonomicko správní vznikl sloučením odboru ekonomicko provozního a odboru správního k 1.3.2024 a dle organizačního řádu Krajské hygienické stanice Ústeckého kraje se sídlem v Ústí nad Labem (dále jen KHS ÚK) je jedním ze šesti odborů. V jeho čele stojí ředitel odboru ekonomicko správního, který je přímo podřízen řediteli KHS ÚK.

Odbor zajišťuje ekonomicko provozní činnosti včetně IT problematiky, dopravy, účetnictví, rozpočtu, zpracování mezd, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hospodaření a údržby movitého a nemovitého majetku, ke kterému má KHS ÚK právo hospodaření. V rámci KHS ÚK odbor zabezpečuje dodržování rozpočtových pravidel pro organizační složky státu stanovené právními předpisy, zpracovává a sestavuje rozpočet, schvaluje rozpočtová opatření, sleduje a koordinuje čerpání rozpočtových prostředků, zodpovídá za dodržování všech závazných ukazatelů a zpracovává pravidelné rozbory hospodaření. Do gesce odboru patří rovněž nastavení a kontrola funkčnosti vnitřních kontrolních systémů v oblasti finanční kontroly; navrhuje změny těchto systémů dle požadavků platných právních předpisů. Dbá na dodržování pravidel v oblasti kybernetické bezpečnosti, zajišťuje přístupy do zdravotnických registrů, informačních systémů a poskytuje IT podporu zaměstnancům KHS ÚK. 

Dále odbor zajišťuje právní agendy KHS ÚK a poskytuje právní poradenství zaměstnancům KHS ÚK v rámci jejich odborné činnosti, vede přestupková řízení, podílí se na vedení správních řízení a řeší případná odvolání. Vede personální agendu organizace, provádí interní kontrolní činnost a odpovídá za vedení spisové služby, skartační řízení a předarchivní péči o dokumenty. Na základě vydaných zákonných a podzákonných norem, obecně závazných předpisů a příkazů nadřízeného orgánu a nejvyššího státního tajemníka zpracovává interní předpisy a spolupodílí se na řešení problematiky vnitřní organizační struktury.

Odbor ekonomicko správní je členěn na oddělení ekonomicko provozní a oddělení personálně správní. V čele odboru stojí ředitel odboru ekonomicko správního, jemuž jsou podřízeni vedoucí výše uvedených oddělení. 

Zaměstnanci odboru ke své činnosti využívají ekonomický informační systém JASU CS (finanční účetnictví, evidence majetku a skladových zásob), spisovou službu e-Spis a informační systém VEMA (personalistika, vzdělávání, docházka a zpracování mezd). Pracují s Integrovaným informačním systémem státní pokladny (zpracování rozpočtu a rozpočtových opatření), Centrálním registrem administrativních budov a dalšími webovými aplikacemi. Pro svou práci využívají rovněž automatizovaný systém právních informací ASPI.

Ředitel odboru ekonomicko správního

  • je přímo podřízen řediteli KHS ÚK
  • řídí, kontroluje a zodpovídá za práci odboru ekonomicko správního
  • zabezpečuje dodržování rozpočtových pravidel pro OSS ve smyslu platných zákonů a dbá na efektivní, účelné a hospodárné využívání rozpočtových prostředků při dodržení všech závazných limitů
  • provádí analýzu efektivnosti vynakládaných finančních prostředků a předkládá návrhy opatření ke zlepšení efektivnosti hospodaření
  • připravuje koncepční a metodické materiály včetně standardizace kontrolních postupů v působnosti odboru
  • schvaluje objednávky, nákupy hmotného a nehmotného majetku a služeb dle platných obecně závazných a vnitřních předpisů
  • podílí se na zpracování řídících dokumentů zásadní povahy, zabezpečuje rozpracování předpisů a zákonů v ekonomické, provozní a správní oblasti v podmínkách služebního úřadu, navrhuje vnitřní organizační a řídící dokumenty v dané oblasti
  • podílí se na prošetření stížnosti proti nevhodnému chování zaměstnance nebo proti postupu správního úřadu ve smyslu § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád ve znění pozdějších předpisů.

Oddělení ekonomicko provozní

  • zajišťuje kompletní zpracování mezd všech zaměstnanců KHS ÚK, včetně předepsaného výkaznictví a spolupracuje se zdravotními pojišťovnami, ČSSZ, finanční správou, soudy a dalšími organizacemi
  • zajišťuje vedení finančního účetnictví podle příslušných právních předpisů a odpovídá za evidenci a inventarizaci majetku KHS ÚK
  • zabezpečuje platební styk s příslušnou bankou a správními orgány a spravuje vedení a evidenci čerpání fondu kulturních a sociálních potřeb v souladu s platnými předpisy
  • zabezpečuje správu, údržbu a ochranu majetku
  • sestavuje plán investic, plán oprav a plán materiálně technického zajištění
  • provádí nákupy spotřebního materiálu pro potřeby KHS ÚK
  • zajišťuje realizaci investičních akcí
  • připravuje hospodářské smlouvy, vystavuje objednávky a sleduje jejich plnění
  • sleduje spotřeby energií
  • provádí kontrolu vyúčtování a zpracovává podklady pro případnou přefakturaci subjektům, které na základě smluv užívají část prostor KHS ÚK
  • zajišťuje funkčnost výpočetní techniky pro celou KHS ÚK (opravy, výměny apod.)
  • vykonává správu počítačové sítě
  • zajišťuje chod a ochranu systémových činností na výpočetní technice, tj. uživatelskou, aplikační a technickou podporu všech informačních systémů tvořících komplexní informační a komunikační systém v KHS ÚK, zajišťuje informační a komunikační procesy prostřednictvím internetu
  • vede potřebné agendy autoprovozu v KHS ÚK, zajišťuje pravidelnou údržbu a opravy služebních vozidel
  • zajišťuje úklid prostor KHS ÚK, ostrahu budov, řeší problematiku BOZP, poskytování OOPP, plnění z FKSP a další provozní záležitosti. 

Oddělení personálně správní

  • samostatně zajišťuje složité právní agendy KHS ÚK
  • vede přestupková řízení a ve výjimečných či zvlášť složitých případech ukládá správní tresty za přestupky v režimu § 90 zákona č.  250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „přestupkový zákon“), a příkazové bloky na místě v režimu § 91 a 92 přestupkového zákona
  • podílí se na vedení správních řízení vedených úsekem odborných činností dle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů. Za tím účelem ověřuje úroveň důkazního řízení před zahájením správního řízení, kontroluje průkaznost porušení předpisů, správnost hodnocení příčinné souvislosti mezi porušením předpisů a následkem
  • vede evidenci odvolání a mimořádných opravných prostředků proti rozhodnutím KHS ÚK, opatřuje podklady, provádí případná došetření a připravuje řediteli KHS ÚK návrhy na další postup v souladu se správními předpisy
  • vyřizuje žádosti povinných (daňových) subjektů o posečkání (odložení splatnosti, rozložení úhrady na splátky), pokud jde o peněžitá plnění uložená pravomocnými rozhodnutími KHS ÚK
  • vyřizuje právní agendu KHS ÚK- vyřizuje stížnosti podle § 175 správního řádu a vede jejich evidenci, podílí se na vyřizování podnětů podle § 42 správního řádu a vede jejich evidenci, zajišťuje plnění povinností vyplývajících ze zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
  • zajišťuje informace pro zaměstnance o nových právních předpisech spojených s činností KHS ÚK a vede evidenci obecně závazných právních předpisů
  • vede evidenci interních předpisů KHS ÚK, podílí se na jejich přípravě a zpracování a garantuje správnost základních dokumentů pro právní stránce
  • poskytuje právní pomoc zaměstnancům KHS ÚK při plnění jejich služebních / pracovních úkolů
  • vede evidenci smluv
  • zajišťuje řádný chod správních činností KHS ÚK a s tím související dokumentační službu a dokumentační místa podatelny a výpravny v sídle a na vybraných územních pracovištích
  • zajišťuje vedení personální agendy zaměstnanců KHS ÚK a ve spolupráci s ostatními odpovědnými představenými a vedoucími pracovníky zajišťuje vzdělávání zaměstnanců KHS ÚK
  • provádí kontrolní činnost v rámci KHS ÚK v oblastech správního řízení, zákoníku práce a jiných právních předpisů, kterými je KHS ÚK při své činnosti povinna se řídit.