Kontroly stánkového prodeje občerstvení v Ústeckém kraji během roku 2024
Krajská hygienická stanice Ústeckého kraje se jako každoročně i v roce 2024 zaměřila v rámci své preventivně – kontrolní činnosti na kvalitu a úroveň poskytovaných stravovacích služeb ze strany provozovatelů stánků především v oblasti koupališť, na turistických a odpočinkových místech, na cyklostezkách i během různých sportovních a kulturních akcí.
Při kontrolách se hygienici zaměřovali na plnění povinností provozovatele stravovací služby daných příslušnými právními předpisy – zejména na:
- dodržování správné hygienické praxe při přípravě a výdeji pokrmů a nápojů
- zavedení stálých postupů na zásadách HACCP a jejich dodržování
- na vybavení stánků, dodržování zásad provozní a osobní hygieny
- dodržování zvláštních požadavků na prostory pro manipulaci s potravinami
- riziko možné kontaminace surovin pro přípravu pokrmů a již hotových pokrmů
- způsob zajištění zásobování pitnou vodou a likvidace odpadů
- dodržování skladovacích podmínek potravin a dodržení data použitelnosti
- zajištění sledovatelnosti a dokladů o původu potravin
- kontrolu a podávání zmrzliny
- plnění povinnosti poskytnout informace o alergenech obsažených v pokrmech (značení alergenů v pokrmech)
- oznamovací povinnost.
Dále byly ověřovány mimo jiné i podmínky pro úchovu a výdej potravin a pokrmů – zajištění dostatečného počtu chladících a mrazících zařízení pro úchovu potravin a pokrmů vyžadujících uchovávání v chladu nebo za mrazírenských teplot. Dále bylo kontrolováno správné značení potravin a polotovarů vlastní výroby, dodržování technologických postupů, sanitace, označení zákazu kouření, prodeje tabákových výrobků, zákaz prodeje alkoholických nápojů a mnohé další povinnosti
Hygienici v Ústeckém kraj provedli 397 kontrol stánků, odebrali 128 vzorků (z toho 26 nevyhovělo), provedli 425 měření. Kontroly se provádí každoročně a opakovaně, protože stále není poskytování stravovacích služeb a výroba zmrzliny u stánků na výbornou. Z celkového počtu zkontrolovaných stánků byla pokuta uložena ve 24% kontrolovaných stánků a u 18 musela být provedena kontrola dodatečná, při které bylo uloženo opatření. Kontrolovaným subjektům bylo uloženo 85 sankcí v celkové výši 188 500,- Kč a 31 opatření (1x nařízení okamžitého uzavření provozovny, 9x nařízení sanitace, 4x pozastavení výkonu činnosti, 17x uložení povinnosti náhrady nákladů dodatečné kontroly).
Sankce byly uděleny nejčastěji za závady:
- spočívající v nedodržování postupů na zásadách HACCP.
- spočívající v nedodržování provozní a osobní hygieny (neudržování ploch a zařízení pro manipulaci s potravinami a pokrmy v čistotě a dobrém stavu, nezajištění mytí rukou obsluhy)
- při manipulaci a skladování potravin, polotovarů a pokrmů v rozpracovanosti
- při vyšetření vzorků
- spočívající v neuplatňování znalostí k ochraně veřejného zdraví.
Zpracoval odbor HV PBU
V Ústí nad Labem 22.11.2024