Kontroly stánkového prodeje občerstvení na adventních trzích Ústeckého kraje v roce 2024

Kontroly stánkového prodeje občerstvení na adventních trzích Ústeckého kraje v roce 2024

I v roce 2024 se Krajská hygienická stanice Ústeckého kraje se sídlem v Ústí nad Labem zaměřila v rámci své preventivně – kontrolní činnosti na kontroly stánkového prodeje občerstvení na adventních trzích pořádaných ve městech na území Ústeckého kraje. Sortiment zde prodávaného občerstvení je velice rozmanitý. Prodávají se teplé nápoje, jako je například svařené víno, káva, grog, punč, medovina nebo horká čokoláda, dále také trdelník, palačinky, cukrářské výrobky, langoše, klobásy, párky v rohlíku, bramborák, hranolky, bramborové spirálky.  

Při kontrolách se hygienici zaměřovali na plnění povinností provozovatele stravovací služby daných příslušnými právními předpisy – zejména na:

  • vybavení stánků, dodržování zásad provozní a osobní hygieny,
  • způsob zajištění zásobování pitnou vodou a likvidace odpadů,
  • zajištění sledovatelnosti a dokladů o původu potravin,
  • dodržování zvláštních požadavků na prostory pro manipulaci s potravinami,
  • dodržování správné hygienické praxe při přípravě a výdeji pokrmů a nápojů,
  • zavedení stálých postupů na zásadách HACCP a jejich dodržování,
  • riziko možné kontaminace surovin pro přípravu pokrmů a již hotových pokrmů,
  • dodržování skladovacích podmínek potravin a dodržení data použitelnosti,
  • plnění povinnosti poskytnout informace o alergenech obsažených v pokrmech
  • obaly potravin a pokrmů,
  • oznamovací povinnost.

Dále byly kontrolovány smyslové vlastnosti potravin a pokrmů, sanitace a regulace škůdců, přístup domácích zvířat, proškolení osob činných ve stravovacích službách a znalosti nutné k ochraně veřejného zdraví, označení zákazu prodeje tabákových výrobků a alkoholických nápojů osobám mladším 18ti let, a mnohé další povinnosti.

Hygienici v Ústeckém kraj provedli 45 kontrol stánků a 33 měření. Výsledky kontrolní činnosti ukázaly, že pro 7 % provozovatelů stánků není dodržování všech těchto povinností samozřejmostí. Mezi zjištěné závady patřilo nezajištění zásobování pitnou vodou, porušení požadavků na osobní hygienu, nezajištění sledovatelnosti surovin, polotovarů a ochrany potravin proti kontaminaci, nedodržování podmínek pro skladování potravin a pokrmů, nedodržování postupů na zásadách HACCP, nezajištění poskytování informací o alergenech obsažených v prodávaných pokrmech, nedodržení požadavků na vybavení pojízdných a přechodných potravinářských prostor.

Závěrem lze konstatovat, že kontrolní akce potvrdila, že většina provozovatelů stánkového prodeje občerstvení dodržuje základní hygienická pravidla, ale stále je dost těch, kteří tato pravidla opomíjejí a neuvědomují si, že činnost, kterou vykonávají, patří mezi činnosti epidemiologicky závažné, a tudíž mohou svým nehygienickým jednáním ohrozit zdraví zákazníků.

Zpracoval odbor HV PBU

V Ústí nad Labem 07.01.2025

Sdílejte příspěvek:

Prozkoumejte i další kategorie:

Související příspěvky: