Kontroly stánkového prodeje občerstvení na Mostecké slavnosti 2025
Mostecká slavnost patří k největším kulturním událostem Ústeckého kraje. Svůj původ má v tradičních oslavách Dne horníků. Každoročně nabízí rozmanitý hudební program, jehož hlavními taháky jsou přední interpreti současné hudební scény z České a Slovenské republiky. Akce je koncipována jako dvoudenní festival, který začíná v pátek a končí v brzkých nedělních ranních hodinách. Mosteckou slavnost lze považovat za multižánrový open-air hudební festival, který každoročně navštíví několik desítek tisíc návštěvníků.
Při příležitosti konání této akce provedli zaměstnanci Krajské hygienické stanice Ústeckého kraje se sídlem v Ústí nad Labem (dále též „KHS“) státní zdravotní dozor zaměřený nejen na dodržování potravinového práva při stánkovém prodeji občerstvení. Návštěvníkům byla nabízena pestrá škála rychlého občerstvení (hamburgery, trhané maso, belgické hranolky, párky v rohlíku, klobásy, tortily a burgery, vařená kukuřice, bagety, gyros, langoše, špízy, halušky, smažené nudle, churros apod.).
Státní zdravotní dozor byl zaměřen na:
- dodržování osobní hygieny pracovníky manipulujících s potravinami (mytí rukou, čistota pracovního oděvu apod.)
- dodržování provozní hygieny
- zásobování pitnou vodou (zajištění přívodu teplé / studené pitné vody)
- skladování potravin a surovin pro přípravu pokrmů
- čistotu zařízení k uchovávání potravin a nádobí k manipulaci s potravinami
- dodržování postupů bezpečné přípravy pokrmů ze strany možné křížové kontaminace pokrmů
- smyslové vlastnosti potravin a pokrmů
- zajištění sledovatelnosti (tj. značení potravin a předložení nabývacích dokladů k prodávanému sortimentu)
- informovanost zákazníků o vyskytujících se alergenech v nabízených pokrmech
- proškolení osob činných ve stravovacích službách
- splnění oznamovací povinnosti nejpozději v den zahájení provozu
- manipulaci s odpady.
Ve stáncích s nabídkou alkoholických nápojů bylo ověřováno, zda jsou zákazníci viditelně informováni o zákazu prodeje alkoholu osobám mladším 18 let.
Dále byly kontrolovány obaly potravin a pokrmů včetně vratných nápojových kelímků, u nichž byla ze strany provozovatele akce zajištěna distribuce a svoz k profesionálnímu mytí. Bylo kontrolováno označování, dodržování návodu k použití, písemné prohlášení, sledovatelnost, jejich funkční a mechanické vlastnosti, dodržování zákazu uvádění a používání jednorázových plastových výrobků určených pro styk s potravinami jako jsou jednorázové příbory, talíře, brčka apod.
Celkem bylo zkontrolováno 14 stánků s občerstvením. Zjištěné závady ve skladování potravin, v nedodržení požadavků na bezpečnost potravin a pokrmů uváděných do oběhu byly řešeny sankčně.





