Kontroly stánkového prodeje na Úštěckém jarmarku 2025

Kontroly stánkového prodeje na Úštěckém jarmarku 2025

Dne 16.8.2025 se v Úštěku na Mírovém náměstí konal 27. ročník Úštěckého jarmarku, akce s více než 250 vystupujícími a řemeslníky.

Při příležitosti konání této akce provedli zaměstnanci Krajské hygienické stanice Ústeckého kraje se sídlem v Ústí nad Labem (dále též „KHS“) státní zdravotní dozor zaměřený na dodržování potravinového práva při stánkovém prodeji občerstvení. Návštěvníkům byla nabízena pestrá škála rychlého občerstvení (klobásy, párky v rohlíku, langoše, grilované sele, kýta, halušky s uzeným masem apod.), alkoholické a nealkoholické nápoje, točená zmrzlina.

Státní zdravotní dozor byl zaměřen na:

  • dodržování osobní hygieny pracovníky manipulujících s potravinami (mytí rukou, čistota pracovního oděvu apod.)
  • dodržování provozní hygieny
  • zásobování pitnou vodou (zajištění přívodu teplé / studené pitné vody)
  • čistotu zařízení k uchovávání potravin a nádobí k manipulaci s potravinami
  • skladování potravin a surovin
  • dodržování postupů bezpečné přípravy pokrmů ze strany možné křížové kontaminace pokrmů
  • zajištění sledovatelnosti (tj. značení potravin a předložení nabývacích dokladů k prodávanému sortimentu)
  • bezpečnost pokrmů při uvádění do oběhu
  • zavedení a dodržování postupů na zásadách HACCP
  • informovanost zákazníků o vyskytujících se alergenech v nabízených pokrmech
  • manipulaci s odpady
  • označení obalů potravin a pokrmů a jejich vhodnosti pro styk s potravinami, dodržování návodu k použití, jejich funkční a mechanické vlastnosti, dodržování zákazu uvádění a používání jednorázových plastových výrobků určených pro styk s potravinami jako jsou jednorázové příbory, talíře, brčka apod.

Ve stáncích s nabídkou alkoholických nápojů bylo ověřováno, zda jsou zákazníci viditelně informováni o zákazu prodeje alkoholu osobám mladším 18 let. V rámci kontrol stánkového prodeje občerstvení na Úštěckém jarmarku prověřila Krajská hygienická stanice Ústeckého kraje se sídlem v Ústí nad Labem i bezpečnost fritovacích tuků a olejů (chemické a senzorické vyšetření), které provozovatelé stánkového prodeje občerstvení používali k přípravě pokrmů.

Při stánkovém prodeji výrobků nabízených návštěvníků jarmarku byla kontrolována:

  • bezpečnost kosmetických přípravků
  • bezpečnost předmětů určených pro styk s potravinami (např. užitkové keramiky, dřevěného kuchyňského náčiní apod.).

Státní zdravotní dozor byl zaměřen na:

  • označování kosmetických přípravků
  • ověření, zda neuplynulo datum minimální trvanlivosti a návštěvníkům jarmarku nejsou nabízeny prošlé kosmetické přípravky
  • označování výrobků určených pro styk s potravinami (např. užitková keramika, dřevěné kuchyňské náčiní apod.)., prohlášení o shodě a průvodní dokumentaci deklarující tuto shodu.

Bylo zkontrolováno cca 30 stánků. U stánků s prodejem občerstvení závady zjištěny nebyly. V době kontrol provozovatelé stravovacích služeb plnili nezbytné požadavky vyplývající z platné legislativy.

Při prodeji kosmetických přípravků byly zjištěny závady označování kosmetických přípravků a zdravotních tvrzení u kosmetických přípravků, při prodeji výrobků a předmětů určených pro styk s potravinami byly zjištěny závady v označování a u prohlášení o shodě.

Sdílejte příspěvek:

Prozkoumejte i další kategorie:

Související příspěvky: