Informace pro zotavovací akce, jiné podobné akce pro děti a pro školy v přírodě
Legislativní podmínky pro zotavení dětí a mladistvých
požadavky a podmínky pro organizovaný pobyt dětí, jehož účelem je posílit zdraví dětí, zvýšit jejich tělesnou zdatnost, popřípadě i získat specifické znalosti nebo dovednosti, jsou stanoveny:
- zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“),
- vyhláškou č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 106/2001 Sb.“),
kde jsou uvedeny podmínky a požadavky na provoz organizovaného pobytu, stanovené jak provozovatelům těchto akcí (a)í, tak jejich účastníkům. Jedná se o zotavovací akce (dále jen „ZA“), školy v přírodě (dále jen „ŠvP“), jiné podobné akcí pro děti (dále jen „JPA“) a školy v přírodě na kratší dobu.:
Zákon č. 258/2000 Sb., v § 8 ž § 12 stanoví, že:
- ZA (zotavovací akce): organizovaný pobyt 30 a více dětí ve věku do 15 let na dobu delší než 5 dnů. Je stanovena ohlašovací povinnost místně příslušnému orgánu veřejného zdraví (dále jen „OOVZ“). Zotavovací akce se může skládat z více běhů. Pro účely účasti na zotavovací akci se za dítě ve věku do 15 let považuje i dítě, které v kalendářním roce, kdy je zotavovací akce pořádána, dovrší věk 15 let. Za ZA se považuje i výchovně rekreační tábor pro děti, a to i v případě, že se ho účastní mladiství. Na pořádání výchovně rekreačních táborů se vztahují podmínky upravené pro pořádání ZA.
- JPA (jiná podobná akce): je organizovaná akce s menším počtem dětí než 30 nebo po kratší dobu než 5 dní (s výjimkou akcí pořádaných pro děti v poměru rodinném a obdobném). Není stanovena ohlašovací povinnost příslušnému OOVZ, pořádající osoba musí zajistit hygienicky vyhovující stav zařízení na akci, zásobování pitnou vodou a účast fyzických osob zdravotně způsobilých.
- ŠvP (škola v přírodě): školou v přírodě se pro účely tohoto zákona rozumí zotavovací pobyt bez přerušení vzdělávání dětí mateřské školy nebo žáků základní školy, který organizuje mateřská nebo základní škola. Pokud škola, která vysílá děti na ŠvP na dobu 5 dnů nebo kratší, musí zajistit hygienicky vyhovující stav zařízení na akci, zásobování pitnou vodou a účast fyzických osob zdravotně způsobilých. V tomto případě neplatí ohlašovací povinnost příslušnému OOVZ. V případě, že škola vysílá děti na ŠvP na dobu delší než 5 dnů, platí ohlašovací povinnost příslušnému OOVZ.
Povinnosti osoby, která přijala děti na ZA (dále jen „pořádající osoba“)
je povinna zajistit umístění akce, zásobování vodou, odstraňování odpadků a splaškových vod, odpovídající požadavkům na ubytování, stravování, úklid, osvětlení, režim dne (upraveno prováděcím právním předpisem) dle ustanovení vyhlášky č. 106/2001 Sb.
OHLAŠOVACÍ POVINNOST pořádající osoby nebo školy, která vysílá děti na ŠvP na dobu delší než 5 dnů:
jeden měsíc před zahájením akce oznámit příslušnému OOVZ
Tábor lze nově nahlásit plně online, včetně sdílení s hygienou/hasiči. ¨
ODKAZ na možnost stažení formuláře ohlášení zotavovací akce:
Po rozkliknutí čtvercové dlaždice Formuláře a dokumenty klikněte ve sloupci nabídky Vzory // Odbor hygieny dětí a mladistvých na dokument nazvaný Formulář ohlášení zotavovací akce ve formátu docx (šestý řádek). Stáhněte si dokument a můžete s ním dále pracovat a použít ho pro elektronické ohlášení (viz dále).
Elektronické ohlášení (od 2025): eregpublicsecure.ksrzis.cz
- Pro všechny akce s účastí více než 30 dětí na dobu delší než 5 dní.
- Výhody: přehlednost, propojení s KHS, možnost kopírování předchozích běhů (pořadatelé)
a) termín a místo jejího konání, a to s uvedením adresy nebo názvu katastrálního území a zeměpisných souřadnic,
b) počet zúčastněných dětí; jedná-li se o zotavovací akci, počet dětí zúčastněných v každém běhu s uvedením data jeho zahájení a ukončení,
c) způsob jejího zabezpečení pitnou vodou,
d) způsob zajištění stravování účastníků,
e) jméno a příjmení odpovědné osoby přítomné na škole v přírodě nebo zotavovací akci, a to pro každý běh zotavovací akce,
f) kontaktní telefon na odpovědnou osobu v místě konání akce.
Pokud není zajištěno zásobování pitnou vodou z vodovodu pro veřejnou potřebu nebo z veřejné studny, tak součástí ohlášení je protokol o kráceném rozboru vzorku vody,. Protokol nesmí být starší 3 měsíců.
Škola může na školu v přírodě delší než 5 dnů vyslat dítě, které
- jen zdravotně způsobilé k účasti na ní
- nejeví známky akutního onemocnění (například horečky nebo průjmu), a
- ve 14 kalendářních dnech před odjezdem do školy v přírodě nepřišlo do styku s fyzickou osobou nemocnou infekčním onemocněním nebo podezřelou z nákazy ani mu není nařízeno karanténní opatření.
Podmínky účasti dětí na ZA
- je zdravotně způsobilé k účasti na ní
- nejeví známky akutního onemocnění (například horečky nebo průjmu), a
- ve 14 kalendářních dnech před odjezdem do školy v přírodě nepřišlo do styku s fyzickou osobou nemocnou infekčním onemocněním nebo podezřelou z nákazy ani mu není nařízeno karanténní opatření
- podrobilo se se stanoveným pravidelným očkováním nebo má doklad, že je proti nákaze imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro kontraindikaci.
Zdravotní způsobilost dítěte pro účast na škole v přírodě na dobu delší než 5 dnů nebo zotavovací akci posuzuje a posudek vydává registrující poskytovatel zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost. Nemá-li dítě registrujícího poskytovatele, vydává posudek poskytovatel v oboru praktické lékařství pro děti a dorost. V případě zotavovací akce poskytovatel zdravotních služeb v posudku dále uvede, zda se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním nebo má doklad, že je proti nákaze imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro kontraindikaci Posudek o zdravotní způsobilosti dítěte má platnost po dobu dvou let od data vystavení, pokud během této doby nedošlo ke změně zdravotní způsobilosti dítěte. Skutečnosti uvedené u písm. b) a c) potvrzuje v písemném prohlášení zákonný zástupce dítětenebo fyzická osoba, kterou k tomu zákonný zástupce dítěte písemně zmocnil; toto potvrzení nesmí být starší než jeden den.
Podmínky účasti fyzických osob činných na ZA a ŠvP:
- jen osoby zdravotně způsobilé s posudkem od poskytovatele zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařstvínebo v oboru praktické lékařství pro děti a dorost. Nemá-li osoba registrujícího poskytovatele, vydává posudek poskytovatel v oboru všeobecné praktické lékařství nebo praktické lékařství pro děti a dorost. Tento posudek má platnost 2 roky od data vystavení, pokud během této doby nedošlo ke změně zdravotní způsobilosti fyzické osoby. Posudek o zdravotní způsobilosti předají fyzické osoby činné při škole v přírodě nebo zotavovací akci, s výjimkou pedagogickýcha zdravotnických pracovníků,vysílající škole nebo pořádající osobě
- fyzické osoby činné při stravování musí splňovat požadavky stanovené pro výkon činností epidemiologicky závažných
Povinnosti pořádající osoby (ZA) a školy vysílající děti na ŠvP na dobu delší než 5 dnů:
- zdravotní zajištění akce zdravotníkem (fyzická osoba, která získala způsobilost k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře, všeobecné sestry, porodní asistentky, zdravotnického záchranáře nebo zdravotnického asistenta, fyzická osoba, která absolvovala kurz první pomoci se zaměřením na zdravotnickou činnost při škole v přírodě nebo zotavovací akci, a student studijního programu v oblasti vzdělání Všeobecné lékařství a zubní lékařství po úspěšném ukončení třetího ročníku; náplň kurzu je uvedena v příloze prováděcí vyhlášky
- zajištění účasti pouze osob, které jsou způsobilé
- účast zdravotníka při kontrole zdravotních průkazů, při převzetí posudků a prohlášení, při sestavování jídelníčku a režimu dne; dosažitelnost zdravotníka 24 hod. denně po celou dobu konání ZA nebo ŠvP; pořízení výpisu z posudků o zdravotní způsobilosti, ve výpisu zdravotník uvede závěr posudku a který poskytovatel zdravotních služeb posudek vydal
- vrácení posudků o zdravotní způsobilosti po ukončení ZA nebo ŠvP zákonným zástupcům dětí a zúčastněným fyzickým osobám
- vybavení lékárničky pro ZA a ŠvP podle požadavků uvedených v příloze prováděcího předpisu
- vedení zdravotnického deníku a seznamu účastníků, prohlášení, výpisů z posudků o zdravotní způsobilosti dětí a fyzických osob a uchovávání těchto dokumentů po dobu 6 měsíců od skončení ZA nebo JPA
- informovanost osoby, která má dítě v péči, o zdravotních potížích, které dítě v průběhu akce prodělalo, o případném kontaktu s infekcí
- instruktáž všech fyzických osob činných při ZA (kromě zdravotníka) o hygienických požadavcích na tyto akce
Vyhláška č. 106/2001 Sb.
upravuje hygienické požadavky na:
· umístění
· prostorové a funkční podmínky staveb a zařízení včetně vybavení
· ubytování
· osvětlení
· úklid
· zásobování vodou
· odstraňování odpadů a odpadních vod
· stravování
· režim dne
V příloze č. 1 jsou podrobněji řešeny podmínky podávání a použití některých potravin a přípravu pokrmů, v příloze č. 2 je uvedena náplň kurzu první pomoci pro zdravotníka, v příloze č. 3 je vzor posudku o zdravotní způsobilosti dítěte k účasti na ZA a ŠvP a v příloze č. 4 je uveden minimální rozsah vybavení lékárničky.
Stravování
Ve stavbách, v nichž se stravovaní zajišťuje jen po dobu konání zotavovacích akcí a na stanových táborech, musí být zajištěny hygienické požadavky upravené v § 7 vyhl. č. 106/2001 Sb. Hygienické požadavky na provozovny stravovacích služeb, které poskytují stravování v průběhu zotavovací akce nebo jiné podobné akce (např. restaurace, školní jídelny apod.) jsou dány Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004, o hygieně potravin, zákonem. č. 258/2000 Sb., vyhláškou č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných.
Další související legislativa:
– Vyhláška č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a rozsah četnosti kontroly pitné vody, ve znění pozdějších předpisů
– Vyhláška č. 238/2011 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na koupaliště, sauny a hygienické limity písku v pískovištích venkovních hracích ploch, ve znění pozdějších předpisů
Zpracovala:
Ing. Romana Ernestová, odbor hygieny dětí a mladistvých